Santorini ja Skopelos, kaksi erilaista Kreikkaa
Syksy virittää auringon ikävän. Mieli palaa
Kreikan maisemiin. Kahdesti olemme tehneet vuosittaisen reissumme syyskuussa:
vuonna 2005 matka suuntautui Santorinille ja 2011 kävimme Skopeloksella.
Molemmat saaret tekivät vaikutuksen.
Eri puolilla tuhansien saarien valtakuntaa voi löytää
pikemminkin monta erilaista Kreikkaa kuin yhden ja ainoan oikean. Kahden
suunnilleen samankokoisen saaren, Santorinin ja Skopeloksen, välillä on
melkoinen ero. Santorin luonto on kuiva ja karu. Sen kylissä on maailmantähtien
huviloita ja yöelämä on vilkasta. Skopelokselle pääsee vain laivalla. Vihreät
metsät ulottuvat mereen saakka. Näkyvissä ei ole yhtään suurta rantahotellia.
Skopelos henkii rauhaa
Lento Helsingistä Skopeloksen naapurisaarelle,
Skiathokselle, kestää vain kolmisen tuntia, ja sen jälkeen nopealla
katamaraanilla on perillä Skopeloksella noin tunnissa. Matka ei siis ole pitkä.
Saari oli kuin suunnaton vihreä kukkula, jonka rannat
putoavat jyrkkinä mereen. Vaikka oli syyskuu, meitä oli vastassa täysi kesä. Katamaraani
kiersi saaren pohjoispuolen kautta päästäksemme pääsatamaan, Skopeloksen kylään.
Turkoosi meri ja valkoiset rantatyrskyt kehystivät lomaparatiisimme.
Vaikka olimme valinneet Aurinkomatkojen loman, olimme
saarella melkein omillamme, matkatoimiston opas nimittäin jäi Skiathokselle. Meitä
palveli saaren oma matkailutoimisto englanniksi. Kaikki toimi hyvin eikä koko
lomallamme ollut mitään ongelmia, joihin olisimme tarvinneet oppaan apua.
Mamma mia, mitkä maisemat!
Vietimme aurinkoisen viikon kauniilla, vihreällä saarella.
Skopelos on tuttu useimmille mainiosta Mamma mia –elokuvasta, ja se myös näkyi
saarella: kuvauspaikat oli hyvin merkitty ja elokuvan kuuluisimmalle
tapahtumapaikalle, korkealla kalliolla sijaitsevalle Agios Ioanniksen pikku kappelille,
kulki tasainen turistien jono.
Paikka oli hieno ja valokuvauksellinen, mutta elokuvan
illuusio tuli kyllä selväksi: häät on kuvattu studiossa eikä kalliolla
nököttävässä muutaman neliön kirkossa. Ehdottomasti vierailemisen arvoinen
kohde silti!
Enduro-pyörällä tutkimusmatkalle
Vuokrasimme maastomoottoripyörän ja kysyimme karttaa
vuokraamolta. "Sitä ei tarvita, sillä saarella on vain yksi tie", meille vastattiin.
Viiden päivän kuluttua palautimme pyörän ajettuamme 250 kilometriä, eli olimme päristelleet
vähintään puolet reilun 90 km2 suuruisen saaren teistä ja poluista. Jonkin
verran apua oli kirjakaupasta ostetusta kartasta. ”Löysimme muutkin tiet”, sanoimme
pyörän vuokraajalle, ja hän tuntui olevan mielissään: saimme kehuja, kun olimme
löytäneet saarelta muutakin kuin rannat.
Vihreä saari lumosi meidät! Pinja- ja eukalyptusmetsät puskivat
paikoin rantaan saakka ja tiet sukeltivat vähän väliä oksien alle. Valo säkenöi
vihreiden lehvien välistä. Välillä aurinkokaan ei läpäisyt lehvistöä, vaan jouduimme
vihreään hämärään, missä muratit ja muut köynnökset kietoutuivat puiden
runkoihin koskemattoman näköisissä metsiköissä. Näkymä oli kuin sadusta.
Pienet kylät sijaitsevat lähes kaikki saaren etelärannalla,
joka on kallioisempaa kuin pohjoisen sorainen rinne. Jokunen kylä on aivan
rannalla, jos maastonmuodot ovat otollisia. Esimerkiksi Agnondas on lahden
pohjukassa, ja sen suojaisessa valkamassa keinuu ylväitä purjeveneitä. Muuten rantaan
on muutaman sadan metrin matka – linnuntietä. Esimerkiksi Glossasta tie
kiemurtelee rinteessä useita kilometrejä ennen kuin ollaan alhaalla Loutrakissa,
kylän satamassa.
Majakka ja pyhät luut
Saapuessamme saarelle näimme pohjoisimmassa niemennipukassa
komean majakan, jonka luo nyt halusimme päästä. Reitti löytyi kartasta, mutta
kotoisiin tarkkoihin karttoihin verrattuna kreikkalaiset ovat tässäkin
suurpiirteisiä. Jouduimme arpomaan, mikä rannalta lähtevistä hiekkateistä veisi
majakalle, mutta enemmän tai vähemmän sattumalta valitsimme oikean reitin.
Enduromme ominaisuudet tulivat oikeuksiinsa, kun tie
toisinaan muuttuu lähinnä aasinpoluksi. Sade on uurtanut soraan syviä uomia.
Ilmeisesti tätä puolta saaresta ei ole rakennettu juuri siksi, että sora on
niin vyöryvää.
Tien päästä löysimme majakan, mutta sitä kierti aita ja
portti oli lukossa. Jonkun sukellusvarusteet olivat kuivamassa oliivipuun
oksalla ja tuttavallinen kissa tuli kiehnäämään jalkoihimme. Majakka kuuluu
Kreikan laivastolle, luki kyltissä. Joku täällä majaili kissasta päätellen,
sillä muuta asutusta ei ollut näköpiirissä eikä kartalla. Tie päättyi kuitenkin
majakalle, joten katselimme vain hetkisen tyrskyävää merta juodessamme matkalimpparit
ja urheilimme samaa reittiä takaisin.
Pysähdyimme erään kirkontapaisen kohdalle ihailemaan vuoren
harjanteen alapuolella levittäytyvää tasankoa. Itse rakennus paljastui
hylätyksi Taxiarkhonin luostariksi. Taempana oli rivi lukittuja luostarin
asukkaiden huoneita, etualalla hyvin vanhan näköinen, osin romahtanut kirkko.
Satuimme kurkistamaan erään kellarimaisen, holvatun rakennelman ikkunasta
sisään. Vastaan hymyili ihmisen pääkallo, ja sen alla olevassa luukasassa erotimme
useita muitakin kalloja.
Kreikassa on tapana kerätä vainajien luut hautakammioista
talteen. Hauta vuokrataan eteenpäin, kun puhdistetut ja pyhällä viinillä pestyt
luut on laitettu varastoon. Me kohtasimme ensi kertaa tällaisen näyn. Jokin ihmisluiden
näkemisessä on niin pysähdyttävää, että tuntuu kuin aurinkokin hetkeksi
viilenisi. Jatkoimme hiljaisina matkaamme.
Viimeistään tien sukeltaessa jälleen kaskaiden sirityksestä
räikkyvään lehtoon äskeinen näky unohtui, ja saaren lumous kietoi meidät taas
vihreään viittaansa.
Karu Santorini on vihreän Skopeloksen vastakohta
Santorini sijaitsee Egeanmerellä kuten Skopeloskin, mutta
sen eteläosassa. Se on osa Kykladien saariryhmää. Viitisen vuotta aiemmin vierailimme
siellä myös syyskuussa.
Kuinka erilaiset nämä kaksi Kreikan saarta ovatkaan! Siinä
missä Skopelos on paratiisimaisen vihreä, on Santorinin kauneus sen karuudessa.
Santorinilla värit löytyvät värikartan murretuista maansävyistä, jotka on kuin
maalattu sen kalderan eli muinaisen kraaterin seinämiin, jotka laskevat
jyrkkinä mereen. Laavan ja tuhkan mukana maan alta on noussut mineraaleja,
jotka loihtivat näkyville sävyjä mustasta ja harmaasta ruskean kautta
punaiseen, oranssiin ja keltaiseen. Vihreätä ja violettiakin voi nähdä paikka
paikoin.
Oleskelimme Santorinillakin viikon ja kiertelimme
moottoripyörällä parisataa kilometriä. Saaren koko on noin 40 x 20 kilometriä,
eli sielläkin saimme ajaa tiet ristiin rastiin päästäksemme noihin lukemiin. Tiet
olivat hyväkuntoisia ja ajelimme kylästä toiseen nauttien avarista maisemista,
loivasti kaartelevista teistä ja näköaloista ympäröivälle merelle. Korkeimmilta
paikoilta näimme yli koko saaren, joka on lähes puuton.
Santorini kiehtoo turisteja
Skopeloksella ja Santorinilla on muutakin eroa kuin näkyvä
ympäristö. Santorinin sanotaan olevan asuttu nykyään vain ja ainoastaan
turismin tähden, ja se on Euroopan tunnetuimpia matkailukohteita. Ennen kuin
nykyaikainen massaturismi alkoi, tuolloin Thira-nimisellä saarella ei asunut
kuin kalastajia ja viljelijöitä.
Santorinille rakentaminen on vaikeaa ja uhkarohkeaa,
sijaitseehan sen kainalossa toimiva tulivuori, Nea Kameni. Alue on muutenkin
järistysherkkää. Lisäksi saaren oma maa-aines ei sovellu kunnollisen sementin
tekoon, joten rakennustarvikkeet on laivattava saareen muualta. Paikallisista materiaaleista tehdyt
rakennukset ovat olleet herkkiä sortumaan luonnonmullistuksissa, ja kokonaisia
kyliä on siitä syystä autioitunut. Tosin viimeiset tällaiset katastrofit ovat
tapahtuneet 1950-luvulla.
Kamarin mustat rannat
Kylistä Kamari sijaitsee saaren matalalla länsisyrjällä
tummien laavasorarantojen äärellä, ja sanotaan, että se on rakennettu kokonaan
turismin tarpeisiin. Ihan toimiva kylä siitä kuitenkin on tullut kouluineen,
sairaaloineen ja muine palveluineen. Toki merenpuoleinen osa kylää on pelkästään
pienempää ja isompaa hotellia ja rantakatu tavernoita ja matkamuistomyymälöitä
täynnä. Rakennukset ovat kuitenkin saaren perinteitä kunnioittaen rakennettuja
ja kylä on varsin soma ja viihtyisä.
Kamarin rannoilla sileääkin sileämmiksi hioutuneet,
enimmäkseen mustat ja harmaat pikkukivet muodostavat ”rantahiekan”. Koska väri
on tumma, on ranta tulisen kuuma ja veteen ja sieltä pois on lähes mahdotonta
kävellä ilman uimajalkineita. Pikkukivet ovat niin täydellisiä, että kotiin niitä
on suorastaan pakko tuoda - jos ei muuten, niin yllättävän aidonnäköisinä
makeisina!
Oian auringonlasku on nähtävyys
Santorinin pohjoispuolen kylistä kuuluisimmat ovat
varsinaiset turistikohteet Oia, Imerovigli ja pääkaupunki Fira. Oian kuuluisat
auringonlaskut ja erikoiset rinteeseen rakennetut valkoiset ja pastelliväriseksi
rapatut pikku talot ovat taiteilijoiden kestosuosikkeja. Lähempi tarkastelu
paljastaa, että suurin osa rakennuksista kalderan rinteessä on hotelleja.
Firan hinnat ovat Ateenan tasolla tai jopa korkeammalla,
tuovathan laivat jatkuvasti turisteja kaupungin alapuoliseen satamaan - paitsi
Kreikasta ja muista Välimeren maista, jopa suoraan Yhdysvalloista. Tunnelma on
hyvin kansainvälinen. Firassa, Oiassa ja erityisesti Imeroviglin kylässä on
useiden megaluokan elokuvatähtien ja julkkisten huviloita. Saaren yöelämä
painottuu näihin kyliin. Kamari on rauhallisempi perhelomakohde.
Monia saaria – monta Kreikkaa
Ehkä lähestyvän syksyn lisäksi lamakin oli purrut
Skopeloksen matkailuun, mutta saarella henki rauha. Rantakatu vilkastui tosin
viikonlopuksi, mutta muuten saimme nauttia varsin leppoisista tunnelmista.
Hotellin ja tavernoiden henkilökunnalla oli aikaa tarinointiin ja rannoilla on
runsaasti tilaa, vaikka ainakin Kastani beachilla, Mamma mia -elokuvasta
tutulla hiekkarannalla, olivat baarit vielä auki ja musiikki soi. Skopeloksen,
”pääkaupungin”, rannalta oli eräänä iltapäivänä jo aurinkotuolit pinottu pois,
kun menimme päivänokosillemme lekottelemaan aurinkoon.
Skopeloksella oli vähän hotelleja, jos verrataan
Santoriniin, ja isoja rantakomplekseja emme nähneet yhtään. Jonkinlaiset
rantahotellit ovat lohkaisseet rantaviivaa Panormoksessa, mutta nekin sijaitsevat
pinjametsän ympäröiminä omassa rauhassaan.
Skopeloksen vanha kaupunki vaikutti pääasiassa
kreikkalaisten asuttamalta. Toki hotellejakin oli, onhan turismi Kreikan
tärkein elinkeino. Lukemattomista portaikoista ja labyrinttimaisista
sokkeloista huolimatta paikalliset onnistuivat liikennöimään ahtailla kujilla
pikku autoineen ja skoottereineen. Silti heillä oli tilaa istuskella
rupattelemassa naapurin kanssa rappusilla ja varta vasten ulos tuoduilla
muovituoleilla. Tämä ei ole pelkästään mummojen harrastus, vaan kaikkia
ikäluokkia näki asuttamassa kylää. Meille jäi vaikutelma, että Skopelos on todella aitoa, elävää Kreikkaa.
Skopeloksella on toimiva julkinen liikenne. Edulliset
linja-autot liikennöivät ”saaren ainoaa tietä”, mutta suuria kauppoja ei ole
tarjolla edes Skopeloksessa. Etsimme esimerkiksi turhaan musiikkikauppaa, jossa
olisi myytävänä äänilevyjä. Paikalliset tekevät sellaiset ostokset manterella Voloksessa,
jonne on kolmen tunnin laivamatka. Laivoja Skopeloksen satamassa vierailee tiuhaan, kuin busseja meikäläisellä
linja-autoasemalla. Täältä on suora reitti myös Ateenaan.
Miten valita kohteiden välillä?
Milllaisille matkaajille siis suosittelisimme näitä kahta
erilaista Kreikkaa? Molemmat sopivat parhaiten aikuisille pariskunnille. Kumpikaan
saarista ei ole helpoimpia kohteita pikkulasten kanssa matkustettaessa.
Santorinin jyrkästi syvenevät rannat vaativat uimataitoa ja Skopeloksen pakolliset
siirtymät laivalla voisivat kiristää pienimpien hermoja. Korkeuserot ja
rappuset tekevät kohteista mahdottomia liikuntarajoitteisille ja vaikeita
vanhuksille.
Santorinin kaltaiset huvipaikat ilmeisesti puuttuvat
Skopelokselta melko tarkkaan. Rantahotellin valitseva ei pääse hotelliltaan
shoppailemaan ilman bussi- tai taksikyytiä Skopelokseen. Toisaalta Skopeloksen
kylän kaltaista idylliä ei Santorinin turistihoukutusten takaa enää tavoita.
Kreikan monipuolisuudesta kiinnostuneille ehdottaisimme
kohteiksi molempia. Santorinilla on uskomaton kaivausalue Akrotiri, joka on
ehdoton nähtävyys, ja tulivuoriretkellä riittää ihmettelemistä.
Skopelokseltakin pääsee meriretkille, ja purjehtijoiden välietappina se onkin
aivan mainio paikka. Muinaismuistot ja arkeologiset alueet Skopelokselta
valitettavasti puuttuvat lähes kokonaan. Saari soveltuu rauhalliseen oleskeluun
ja aurinkoakkujen latailuun mitä parhaiten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti